GIULIANA RETALI

Especialista en la retòrica del cant i dels instruments, directora d'orquestra amb amplis recursos barrocs, ha estat reconeguda per la revista “CRESCENDO” com la directora que:

"... està recuperant el valor de les virtuts lingüístiques i vocals...", "... que es remunta a l'origen, als pilars de l'òpera: el text!", "... que va dirigir una representació de Le Nozze di Figaro de la qual alguns grans teatres alemanys de renom podrien aprendre molt - i realment molt!"
(Guido Krawinkel, Crescendo 2017)

Llicenciada en pianoforte i clavicèmbal amb Matrícula d'Honor, es perfecciona en clavicèmbal amb Alfonzo Fedi i en contrapunt antic amb G. Pacchioni. Continua els seus estudis de pràctica interpretativa barroca a la Schola Cantorum Basiliensis (Basilea), amb el mestre Jesper Christensen en baix continu i direcció d'ensemble, i amb Edoardo Torbianelli en fortepiano i interpretació clàssic-romàntica.

Estudia direcció d'orquestra amb C.A. Bünte (alumne de Celibidache) i Symeon Ioannidis.

Continüista de l'Orquestra Barroca Europea dirigida per Roy Goodman (E.U.B.O.). Assistenta de Montserrat Figueras a l’ESMUC en els cursos sobre el recitar cantant, com a especialista de l'italià antic.

Directora de la classe d'òpera de la Schola Cantorum Basiliensis durant 5 anys (2001-2006). Manté una llarga col·laboració com a assistenta d'òpera del mestre Attilio Cremonesi, trepitjant els escenaris dels teatres més importants d'Europa. També ha estat assistenta d'òpera dels mestres Lothar Zagrosek, Alessandro De Marchi, Víctor Pablo, entre d'altres.

Ha dirigit repertori simfònic i òperes de Mozart, Rossini i Monteverdi amb cantants d'alt nivell internacional.

El 2017 funda Oper 4.0, una òpera textualment intel·ligible que ens reconduïx a la seva essència – la recitació –, una òpera accessible a tot tipus de públic, com si fos un “musical” d’uns segles enrere.

Un valor afegit al seu bagatge filològic-musical és l'estudi de la investigació filològica del llenguatge operístic italià i de l'acompanyament dels inicis de l'òpera.

Això, juntament amb el seu ampli coneixement del cant barroc adquirit durant els anys en què va treballar al costat de Montserrat Figueras, són especialitats que la fan única en la interpretació del "recitar cantando".